Lonneke in Australië

Outback, snow & farewell

Lieve allemaal!
Hoe is het met jullie?
Ik heb zoals iedere keer weer veel te weinig van me laten horen. Dus hier weer een kleine update van de afgelopen twee maanden!
De weken na de eastern break stonden vooral in het teken van studeren. De laatste essays, presentaties en onderzoeksverslagen moesten worden ingeleverd en de tentamens stonden voor de deur. Om niet alleen maar in de bieb te zitten werden er veel etentjes en avondjes uit in de stad georganiseerd om toch nog een beetje te ontspannen. Zo zijn we naar ons vaste tapas restaurantje en een (vreemd/interessant) Aboriginal concert geweest. Waren er verjaardagsfeestjes, film avondjes en hebben we regelmatige onze salsa moves uitgeprobeerd in verschillende salsa clubs.

Voordat de tentamens echt begonnen hadden we een week vrij om te studeren voor onze tentamens. We vonden dit echter niet zo nodig, dus zijn we nog op een klein tripje geweest naar het midden van het land, Alice Springs!
Alice Springs is een klein stadje in het midden van het land, waar nog veel Aboriginals wonen. Het ligt in het midden van de outback, wat vooral bestaat uit een strak blauwe lucht, rood zand en hier en daar een groen bosje. We zijn er met veertien exchange studenten heen geweest en hebben daar campervans gehuurd om zo zelf de outback van Australië te ontdekken. Als je in Australië bent, moet je Uluru (Ayers Rock) gezien hebben, dus dit stond als eerste op het programma. Na de van in de vroege ochtend op te hebben gehaald, was het nog een heel avontuur om door Alice springs al links rijdend en schakelend de weg naar Uluru te vinden. Eenmaal op die weg kan je niets verkeerd doen. Verdwalen is niet mogelijk, want er is maar één weg en het enige waar je naar kan afslaan is een tankstation na ongeveer elke 200km. Op zo'n 450 km vanaf Alice Springs ligt Uluru. Uluru is een rock formatie wat een belangrijke rol speelt in het leven van de Aboriginals. Het is erg indrukwekkend, omdat er ineens in het midden van de woestijn een grote oranje kleurige berg oprijst. Tegen de tijd dat wij er aankwamen was het tijd voor de zonsondergang wat echt geweldig was. Uluru verandert van kleur gedurende de zonsondergang, van knal oranje tot donker bruin als de zon onder is. Na dit goede begin van onze trip werd het tijd om onze camping op te zoeken, want de volgende ochtend moesten we weer vroeg uit de veren voor de zonsopgang. Dit was niet zo indrukwekkend als de zonsondergang, maar nog steeds een mooi gezicht, helemaal met de Olga's, een andere rotsformatie in de buurt, op de achtergrond. We hebben die dag verder een wandeling rond Uluru gemaakt, waarvan een deel begeleid werd door een gids. Ze vertelde van alles over Uluru, het national park en over de Aboriginals. Erg interessant om te horen wat voor betekenis Uluru heeft voor de Aboriginals, hoe zij vroeger leefde en hoe slecht de huidige situatie nu is. Na de wandeling zijn we naar de Olga's geweest om ook daar nog even de zonsondergang mee te maken. Daarna in het donker opzoek naar onze gratis camping plek. Wat voor mij een hele ervaring was, aangezien ik nooit ga kamperen laat staan kamperen zonder faciliteiten in de middle of nowhere. Maar het had eigenlijk best wel wat!
De dag erop zijn we naar de Kings Canyon geweest om daar een wandeling te maken. Erg indrukwekkend en het uitzicht vanaf de top was geweldig!
Na 6 geweldige dagen zat onze avontuur er in de outback alweer op. 1500 km, wilde kamelen, zonsondergangen, wildplassen en kilo's rood zand later was het dan toch echt weer tijd om het zonnige Alice Springs om te ruilen voor het koude Melbourne om ons klaar te maken voor onze tentamens.
Mijn drie tentamens zitten er inmiddels op en ik kan met zekerheid zeggen dat ik mijn bachelor diploma in de pocket heb!

Sinds 1 juni is het winter in Melbourne, het voelt nog niet echt zo want sinds een paar weken is het weer droog, 15 graden en zonnig. Maar wat is een winter zonder sneeuw en ijs. Daarom ben ik vrijdag wezen schaatsen in een ijsbaan in de stad en heb ik afgelopen zaterdag een bezoekje aan de sneeuw gebracht. Mt buller ligt zo'n 3uur rijden van Melbourne en is het dichtstbijzijnde ski gebied. Het sneeuwt er nu sinds een paar weken en de sneeuw was eigenlijk al best goed. Uiteindelijk heb ik alleen maar gesleed en door het dropje gelopen, maar het was leuk om even het winterse gevoel te beleven in het land waar je het eigenlijk niet verwacht
Het is nu nog maar een week voordat het echte reizen gaat beginnen en dat ik op het vliegtuig stap naar Nieuw Zeeland. Het was vorige week nog even de vraag of we überhaupt konden vliegen vanwege de vulkaan uitbarsting in Chili. Maar zoals het er nu uitziet is het rustig daar. Ik heb daar met drie meiden (2xNL en 1x Duits) een campervan gehuurd waarmee we het hele noorder eiland gaan bekijken met onder andere lord of the rings achtige landschappen, vulkanen, stranden en mudpools! We willen ook graag nog naar het zuider eiland, maar vanwege de laatste aardbeving in Christchurch is het gebied nog erg onvoorspelbaar en zijn we daar nog niet zeker over. Na de sneeuw van afgelopen weekend, is het wintersport gevoel toch een beetje gaan kriebelen. Dus wie weet brengen we nog even een bezoekje aan de sneeuw in NZ om daar toch nog even de ski's onder te binden!
De laatste week in Melbourne staat vooral in het teken van afscheidsfeestjes. Iedere dag vertrekken er wel mensen, of naar huis of om te gaan reizen. Het is aan de ene kant leuk om Melbourne te verlaten en om meer van Australië en Nieuw Zeeland te ontdekken. Maar het is allemaal zo vertrouwd geworden met iedereen, dat we eigenlijk allemaal ook geen gedag willen zeggen. Gelukkig wonen de meeste mensen redelijk in de buurt (NL, Duitsland of Frankrijk), dus het zal niet zo zijn dat we elkaar nooit meer zullen zien. Er zijn zelfs al plannen voor een reünie in Berlijn, dus we hoeven elkaar niet al te lang te missen denk ik.
Ik heb jullie nu wel weer op genoeg op de hoogte gebracht van alles wat ik mee gemaakt heb! Mijn volgende update zal waarschijnlijk half juli zijn vanuit Auckland zijn, als ons Nieuw Zeeland avontuur er op zit!
Liefs, Lonneke