Lonneke in Australië

Sydney, footy & Phillip Island

Lieve allemaal,

Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Ik heb genoeg gedaan en beleefd in de tussentijd, dus het werd wel weer eens tijd voor een update van mijn kant!

De afgelopen weken stonden toch iets meer in het teken van studeren dan daarvoor. De deadlines begonnen te komen voor essays en onderzoeksverslagen, dus heb iets meer tijd door moeten brengen in de bieb dan gehoopt. Maar naast al het studeren was er gelukkig genoeg tijd over om te ontspannen.
Zo ben ik met de exchange groep op een winery tour geweest. De Yarra valley rondom Melbourne staat bekend om de goede wijnen, dus dit konden we natuurlijk niet aan ons voor bij laten gaan. We zijn langs drie wijngaarden geweest om in een record tempo een grote hoeveelheid wijnen achter over te slaan. Er werd weinig verteld over de wijn zelf, maar ze smaakten goed. Dus we hadden niet te klagen!

Verder ben ik twee meiden uit Leiden een weekendje naar Sydney geweest. De eerste dag hebben we natuurlijk alle hoogtepunten bekeken zoals de Darling Harbour, Opera House, Harbour Bridge en de Botanical gardens. Heel leuk om alles nu in het echt te zien, na al die beelden in tijdschriften en op tv! Op zaterdag hadden we een stranddagje gepland, het weer was echt super dus hebben heerlijk aan het strand gelegen om vervolgens de bekende wandelroute af te leggen naar Bondi beach. 1,5 uur later en heel veel mooie stranden en baaien verder hadden we alleen Bondi nog niet bereikt. Na wat navragen bleek dat we de route de verkeerde kant op hadden genomen en dat we op het andere uiterste van de route waren uitgekomen. Bondi beach mochten we natuurlijk niet missen, dus uiteindelijk de bus gepakt en nog even van het avond zonnetje op het strand kunnen genieten! De werkdag van de lifeguards zat er al op, dus we hebben jammer genoeg alle boys van ‘Bondi rescue” niet kunnen spotten! Zondag was het tijd voor de Blue Mountains, dit is een natuur gebied ter grote van België op 2uur reizen van Sydney. We hadden de weervoorspelling niet echt gecheckt, maar het zou zonnig en warm worden in Sydney. Dus waarom zou het niet hetzelfde zijn in de Blue Mountains?! Helaas bleek dat niet op te gaan en was de voorspelling voor de rest van de dag: regen, regen en nog eens regen. We zijn niet van suiker, dus gewapend in poncho’s hebben we de tocht van het uitkijkpunt naar het regenwoud gemaakt! Helaas niet de blauwe gloed kunnen zien over het regenwoud, waaraan het gebied zijn naam te danken heeft, maar ondanks dat is het prachtig!

Als je in Australië bent moet je één keer naar een Australian rules football game (footy) zijn geweest. Het is een combinatie tussen rugby en american football, maar dan net wat anders. De spelregels zijn niet uit te leggen, maar het was echt heel leuk om te zien. Het leuke is dat alle supporters van beide teams gewoon naast elkaar zitten zonder elkaar de hersens in te slaan zoals in NL! Uiteindelijk werd het gelijk spel, wat schijnbaar weinig voorkomt waardoor het spannend was tot de laatste minuut!

Afgelopen week was het Easter break en dit betekende een week vakantie! Aangezien ik geen grote reisplannen had voor die week, ben ik vooral in Melbourne gebleven. Om toch een beetje het paasgevoel te hebben en dan vooral het paasontbijt, hadden we een brunch georganiseerd met een aantal exchange studenten. Na heerlijke broodjes en gekookte eitjes nog een paaseieren zoektocht gedaan om daarna terug naar huis te gaan om de verjaardag van mijn Chinese huisgenootje te vieren met een barbie (bbq) en nog meer eten! Verder ben ik met wat mensen naar Phillip Island geweest voor twee dagen. Phillip Island is een eiland onder Melbourne en staat bekend om de pinguïn parade. Iedere avond rond zonsondergang komen er zo’n drie honderd pinguïns aan land om daar te overnachten voor de nacht. Dit moesten we natuurlijk gezien hebben! Achteraf viel het wat tegen en zijn het gewoon wat kleine waggelende vogeltjes die de duinen opzoeken om te slapen. Maar we hebben maar weer mooi de kleinste pinguïn soort op aarde gezien. Verder hebben we op het eiland wat gewandeld en een poging gedaan tot fietsen. Het fietsen hebben we maar snel opgegeven en we zijn de eerste de beste weg ingeslagen naar het strand om uit te hijgen en nog even van het zonnetje te genieten nu het nog kan! Zoals jullie afgelopen week in zomerse sferen zaten, begint het hier echt herfst te worden. De bomen beginnen al te verkleuren en de temperatuur komt al te vaak niet meer boven de 20 graden.

Vanavond staat koninginnenacht op de planning! Er is in Melbourne een Oranjefeest georganiseerd met echte Hollandse hitjes en oranje bitter. Wij hoeven dus niets van koninginnedag te missen, maar jullie ook niet! Want het Oranjefeest in Melbourne wordt vanavond (30april) op SBS6 in hart van Nederland uitgezonden! Verder staan de komende weken in het teken van studeren en deadlines, maar ook genieten van de Melbourne way of life! Over een maand gaan we met wat mensen naar Alice Springs, dus echt de outback in om daarna de bieb in te duiken voor mijn tentamens! Half juni ben ik klaar met de uni en heb ik twee weken de tijd om te leren hoe ik efficiënt mijn backpack in ga pakken voor het koude Nieuw Zeeland en de zonnige oostkust van Australië!

Liefs, Lonneke

Danique

Hey Lonneke

leuk weer een update en het klinkt goed hoor
volgens mij is het echt heel relaxt leven daar

zijn je vakken ook nog een beetje interessant of valt dat tegen?

veel plezier met koninginne dag daar :)

xx

André, Freerkje en kids

Hé Lonneke,

Mooie verhalen over een heel mooi land. Wel prettig dat je naast je studieactiviteiten ook tijd hebt om wat rond te struinen. Jammer alleen dat de temperatuur wat zakt, maar een herfst in Australië is ook niet voor iedereen weggelegd. Hier is de meivakantie van de boys net weer voorbij. We zijn een weekje naar Kos geweest. Voor het weer hoefden we niet uit Nederland vandaan maar ff een ander wereldje was wel mooi. Hebben een heerlijk relaxte vakantie gehad. Trouwens de hele familie is bijna op vakantie geweest. Cees en Karin naar Benidorm, Martien en Gert met de meiden naar Parijs, Greetje en Marco naar Texel en je ouders zitten nu ergens op Cyprus. De reislust van jouw en je zus zit blijkbaar in de vdLaan genen. Nog heel veel plezier Down Under en tot je volgende mail.